Zdiagnozuj potrzeby klienta i odpowiedz na nie w nowoczesny sposób

 In Bez kategorii

O personach mówi się wiele, dlatego że to narzędzie pozwala najlepiej zrozumieć motywacje i potrzeby klientów oraz dopasować do nich własne działania. Persona to sylwetka potencjalnego klienta idealnego, postać posiadająca określone cechy, wirtualny przedstawiciel grupy docelowej. Podczas jej definiowania postaraj się zrozumieć wartości, jakimi się kieruje, potrzeby i obawy. Dlaczego? Ponieważ właśnie dzięki temu jesteś w stanie opracować skuteczną strategię komunikacji z Twoimi klientami.

Zastanów się z jakimi personami możesz mieć do czynienia jako przedsiębiorstwo. W przypadku biznesu funeralnego możliwości jest wiele, ale skupmy się na tych najczęściej spotykanych. Twoją grupą docelową mogą być zatem ludzie starsi, tradycjonaliści w zakresie zarówno samych rytuałów i zwyczajów, jak i modelu kontaktu z zakładem pogrzebowym, ceniący bezpośredni kontakt z zakładem oraz łatwość w zorganizowaniu ceremonii. Personami mogą być także ludzie w średnim wieku, którym najbardziej zależy na oszczędności czasu i wysokiej jakości wykonywanych usług. Z kolei mając do czynienia z młodymi klientami liczy się cena, szybkość i możliwość zdalnego zorganizowania ceremonii. Dodam również, że ludzie młodsi chętniej wybiorą niekonwencjonalne i niecodzienne rozwiązania, niż ci starsi. Persony mogą różnić się wykształceniem i sytuacją finansową, co również będzie miało znaczenie przy określaniu narzędzi promocji. Czasem będą się liczyć się proste, minimalistyczne rozwiązania, a innym razem także te prestiżowe i luksusowe. Liczy się obserwacja – wyjdź na wprost oczekiwaniom klientów i dostosuj do nich swoją ofertę usługową. Mamy dla Ciebie kilka podpowiedzi i inspiracji.

Tradycyjnie vs. Niekonwencjonalnie

Branża funeralna rozwija się dynamicznie i wielokierunkowo, ale… przede wszystkim za granicą. Faktem jest, że tempo zmian po części dyktują klienci – osoby mieszkające w innych krajach decydują się na coraz bardziej nietypowe rozwiązania w przeciwieństwie do klientów w Polsce, którzy w swoim postępowaniu są bardziej zachowawczy. Spójrzmy zatem, co oferują podmioty z branży funeralnej dookoła świata.

Samochodowa wizytacja

Amerykanie już dawno poszli o krok naprzód – w Stanach Zjednoczonych oferuje się możliwość „drive-through”, czyli przejazdu samochodem obok trumny zmarłego, wpisanie się do księgi kondolencyjnej oraz ewentualne wysłuchanie przemowy i wspomnień o zmarłym. W Stanach Zjednoczonych (i niektórych europejskich krajach) istnieje także możliwość pochówku na firmowych parkingu. Ze względu na postępujący rozwój branży funeralnej w Polsce, w przyszłości może pojawić się taki trend również u nas.  Jednakże jest to jedna z tych form pogrzebu, która prawdopodobnie przyjmie się głównie wśród osób młodszych i w średnim wieku. Osoby starsze nie są jeszcze gotowe na aż tak diametralne zmiany.

Zdalna obecność

Skoro już mowa o nowatorskich rozwiązaniach, to dobrze byłoby poruszyć temat pogrzebów online, które zostały wprowadzone nie tylko za granicą, ale również i w Polsce. Idea ta skierowana jest do osób, które z jakiegoś powodu nie mogą pojawić się na ceremonii. Podczas relacji online ukazane są najważniejsze momenty (msza w kościele, kondukt żałobny, ceremonia na cmentarzu), a dostęp do niej mają Ci, którzy wcześniej otrzymali kod dostępu do strony. Choć usługa może być postrzegana jako kontrowersyjna, to jest ogromnym ułatwieniem dla wielu niedyspozycyjnych osób. Nawiązując do buyer persony – taka forma pogrzebu będzie cieszyć się zainteresowaniem, a może i nawet popularnością głównie wśród osób starszych (będzie to ogromne ułatwienie w szczególności dla osób schorowanych) oraz wśród osób w średnim wieku, czyli tych pracujących i zabieganych.

Kod nieśmiertelności

Innym rozwiązaniem jest kod QR usytuowany na nagrobkach i zawierający informacje o zmarłym, jego zdjęcia, a nawet wideo, które można odczytać za pomocą aplikacji. Jest to rozwiązanie, o którym już pisaliśmy, a które w Polsce dopiero raczkuje. Wirtualne życie zmarłego można dzisiaj oglądać już natomiast na wielu cmentarzach m.in. w Japonii, Chinach, Stanach Zjednoczonych i już coraz częściej w Niemczech. Wprowadzając taką usługę do zakładu trzeba pamiętać, że nie będzie ona skierowana do wszystkich klientów. Ze względu na starzejące się społeczeństwo ciężej jest wyzbyć się pewnych norm i przyzwyczajeń mocno zakorzenionych w tradycji, więc pewne rozwiązania – te bardziej skomplikowane, będą skierowane do osób młodszych, lubiących ułatwienia, a jednocześnie znających się technologii.

Na koniec

W obecnych czasach jest wiele możliwości rozwoju branży funeralnej. Wraz z postępującym rozwojem technologii pojawiają się nowe szanse dla tego biznesu. Są ułatwieniem dla ludzi starszych i ciekawym urozmaiceniem dla tych młodszych. Patrząc przez pryzmat upływającego czasu istnieje prawdopodobieństwo, że niedługo zakłady pogrzebowe w Polsce zaczną wprowadzać nowe rozwiązania, wzorując się na przedsiębiorstwach zza granicy. To już się dzieje! Klienci stają się coraz bardziej otwarci na nowe propozycje i rozwiązania, zatem by wyjść im naprzeciw,  przedsiębiorcy dołączają do swojej oferty nowe usługi. Teraz właśnie jest czas przełamywania tabu dotyczącego ceremonii pogrzebowych.

Tak więc rozglądaj się i miej oczy szeroko otwarte. Obserwuj nowe trendy i zmiany kulturowe, nie tylko w Polsce, ale również na całym świecie. Dostosuj swoją ofertę dla klienta, poznaj jego oczekiwania bądź elastyczny i nie bój się nowych, niecodziennych rozwiązań.

Patrycja Pałasz

 

Recent Posts

Leave a Comment